Martabatkan Bahasa Melayu

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ Mari Bersama Memartabatkan Bahasa Melayu

PENULISAN

Format Ujian Penulisan UPSR 


Ujian Penulisan Bahasa Melayu adalah mata pelajaran wajib yang diambil  oleh setiap murid Tahun 6. Tempoh masa ujian ini selama 1jam 15 minit. Setiap murid dikehendaki menjawab satu soalan daripada bahagian A, B dan C.
BAHAGIAN A:    Memindahkan maklumat

1.  Untuk menjawab soalan ini, haruslah meneliti dan memahami gambar atau bahan rangsangan.
2.  Fahami  idea keseluruhan tentang gambar tersebut.
3.  Kenal pasti aktiviti-aktiviti atau perkara-perkara yang digambarkan dalam gambar.
4.  Bina ayat dengan selengkapnya.  Pastikan ayat-ayat kamu gramatis dan tepat dari segi struktur ayat, penggunaan kata, ejaan dan tanda baca.
5.  Sekiranya terdapat watak tertentu yang digambarkan dalam gambar boleh namakan watak tersebut.
6.  Nomborkan ayat-ayat kamu.
7.  Setelah siap membina ayat-ayat tersebut, semak ayat-ayat kamu itu semula supaya tiada kesalahan dari
segi ejaan penggunaan kata, struktur ayat dan tanda baca.

BAHAGIAN B:    Penulisan Berformat dan Tidak Berformat.

1.  Dalam bahagian ini, kamu dikehendaki menjawab 1 soalan daripada 3 soalan yang dikemukakan.
2.  Sebelum memilih tajuk karangan, bacalah dengan teliti tajuk-tajuk karangan yang diberikan.
3.  Pilih tajuk yang benar-benar kamu dapat kuasai supaya kamu dapat menghuraikan sesuatu tajuk itu dengan padat dan tepat.
4   Selain itu, kamu juga harus tahu bentuk dan format karangan untuk soalan yang dipilih.  Jangan memilih tajuk karangan yang kamu tidak pasti bentuk formatnya.
5.  Untuk mengenal pasti bentuk dan format karangan, kamu disarankan agar mencari kata kunci soalan tersebut:
      Contohnya:
            a.   Bahaskan tajuk
            b.   Terangkan cara-cara
            c.   Bincangkan pendapat
            d.   Gambarkan
            e.   Ceritakan pengalaman kamu
            f.   Tulis sepucuk surat
            g.   Akhiri karangan
            h.   Melengkapkan karangan
6.   Sebelum menulis karangan, kamu digalakkan supaya menyediakan rangka karangan bagi menghasilkan karangan yang baik.
7.   Rangka karangan itu mestilah mempunyai perenggan pendahuluan, perenggan-perenggan isi dan perenggan penutup.
8.   Perenggan pendahuluan merupakan keterangan ringkas tentang tajuk dan mestilah menarik minat pembaca.
9.   Perenggan isi mempunyai beberapa perenggan dan setiap perenggan mestilah mengandungi satu isi di samping huraian.
10. Perenggan penutup ialah kesimpulan keseluruhan isi atau tajuk.
11. Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
12. Semak semula karangan  apabila kamu selesai menulis supaya tidak mempunyai apa-apa kesalahan.

BAHAGIAN C:  Membina Ulasan
1.  Soalan ini mengkehendaki kamu memberi maklum balas, memberi pandangan atau menyatakan pendapat tentang situasi atau persoalan yang dikemukakan dalam petikan.
2.  Kamu haruslah memahami kehendak soalan  yang diberikan berdasarkan arahan sebelum menjawab soalan.
3.  Kamu dikehendaki membuat ulasan dalam bentuk satu perenggan yang panjangnya tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
4.  Gunakan penanda wacana yang sesuai bagi menyambung isi-isi utama.
5.  Setelah siap membuat ulasan, kamu perlu menyemak ulasan kamu semula. Pastikan ayat-ayat kamu gramatis, tepat dan tiada kesalahan tatabahasa, penggunaan kata, struktur ayat dan tanda baca.

TEMA 1 : KELUARGA

Contoh :
  • Melancong
  • Gotong-royong
  • Membantu Jiran
  • Balik Kampung
  • Keluarga Saya
  • Perayaan 
TEMA 2 : SEKOLAH

Contoh :
  • Hari Anugerah / Sukan
  • Gorong-royong
  • Komputer
  • Perkhemhan
  • Pertandingan
  • Lawatan 
 TEMA 3 : MASYARAKAT

Contoh :
  • Hidup Berjiran
  • Rumah Terbuka - Perayaan
  • Gotong-royong
  • Alam Sekitar
  • Bersukan
  • Memupuk Perpaduan

Teknik Merangka Karangan ( 1 )

Teknik : SMAD 3B
  • Siapa
  • Mengapa
  • Apa
  • Di mana
  • Berapa
  • Bila
  • Bagaimana
Teknik Merangka Karangan ( 2 )

Teknik : 7S
  • Sekolah
  • Sabtu
  • Sebelum
  • Semasa
  • Suasana
  • Selepas
  • Sangat ( harapan)
Teknik Merangka Karangan ( 3 )

Teknik : Macam mana ye ?
 
Contoh:
           Tajuk : Pengalaman Melawat Tempat Bersejarah
                 
                     Buat apa semasa dalam perjalanan ? ( Kata Kerja )
                     - melihat pemandangan sepanjang perjalanan
                     - mengambil gambar di tempat yang dilawati

BERIKUT BEBERAPA CONTOH PELBAGAI KARANGAN UNTUK DIJADIKAN CONTOH DAN PANDUAN.

 

KARANGAN BERFORMAT

KARANGAN TIDAK BERFORMAT

·         Surat Kiriman Rasmi
·         Surat Kiriman Tidak Rasmi
·         Ucapan
·         Syarahan
·         Dialog / Temuramah / Perbualan / Wawancara
·         Berita
·         Catatan Diari
·         Laporan
·         Perbahasan
·         Jemputan


·         Karangan Rangsangan Bergambar / Rangsangan Kata
·         Karangan Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi
·         Karangan Fakta / Penerangan
·         Karangan Perbincangan
·         Karangan Melengkapkan Cerita
·         Karangan Autobiografi / Biografi
·         Karangan Peribahasa


KARANGAN CATATAN

Panduan Umum
·                     Terbahagi kepada dua iaitu catatan harian dan perjalanan atau peristiwa.
·                     Catatan dalam sehari mesti mempunyai hari, tempoh masa dan seterusnya susunan waktu kejadian.
·                     Catatan yang lebih dari sehari mestilah dinyatakan hari, bulan dan tahun.
·                     Isi yang dicatat hendaklah terdiri daripada perkara-perkara yang penting sahaja.
·                     Tarikh dan hari ditulis dahulu di atas perenggan peristiwa yang ingin dicatatkan. Tulis tarikh dan hari di sebelah kiri.
·                     Gunakan ayat yang ringkas.


Contoh karangan: (lebih dari sehari)
Pada cuti sekolah yang lalu, Azli sekeluarga berkunjung ke Cameron Highlands. Baca catatan yang ditulis oleh Azli.


Isnin, 26 Mei 2012

Bertolak ke Cameron Highlands pada pukul 9.00 pagi. Pukul 11.15 pagi singgah di Hentian Rehat dan Rawat Dengkil. Bersarapan roti canai dan minuman panas sebelum meneruskan perjalanan. Singgah di Hentian Rehat dan Rawat Tapah pada pukul 2.00 petang. Makan tengah hari, bersolat dan berehat. Setelah kira-kira dua jam  berada di Tanah Rata, daftar masuk hotel di Brinchang.

Selasa, 27 Mei 2012

Berkunjung ke Stesen Penyelidikan Pertanian  (MARDI) di Tanah Rata. Hebatnya Malaysia, turut memajukan penanaman sayuran-sayuran dan bunga-bungaan beriklim sejuk. Sayur-sayuran seperti kubis dan tomato ditanam di bawah bumbung plastik. Turut melawat ke tempat tanaman strawberi dan tempat bunga mawar di sekitar Brinchang.

Rabu, 28 Mei 2012

Daftar keluar hotel pada pukul 12.30 tengah hari. Dalam perjalanan pulang, singgah di ladang teh. Semasa di Ringlet, ibu dan ayah membeli sayur-sayuran, manakala kakak membeli beberapa kuntum bunga teuki. Perjalanan  melalui jalan yang berliku memang meletihkan tetapi pengalaman itu tetap menarik. Singgah berehat di Hentian Rehat dan Rawat Tapah. Meneruskan perjalanan pulang. Tiba di rumah pada pukul 8.20 malam.


KARANGAN PERBINCANGAN / PENDAPAT


Panduan Umum
   ·Karangan jenis perbincangan mempunyai kata kunci yang ketara, iaitu “bincangkan”, “huraikan”, atau “bersetujukah”.
   ·Karangan jenis ini memerlukan kamu menegaskan pendirian yang selari dengan tajuk dalam bahagian penutup.
    ·Kata kuncinya bermula dengan “pada pendapat kamu” atau “pada pandangan kamu”.
  ·Kenal pasti kehendak soalan sama ada kamu diminta membincangkan hujah yang menyokong tajuk atau membangkang tajuk atau kedua-duanya seperti dalam karangan yang mempunyai kata kunci“kebaikan” dan “keburukan”.


Contoh karangan:
Murid-murid digalakkan membawa bekalan makanan ke sekolah. Bincangkan faedah-faedah membawa bekalan makanan ke sekolah.

Anis mengeluarkan bekas makanan yang berisi nasi goreng. Kemudian, dia meletakkan sebotol air sirap yang dibawanya dari rumah. Anis menikmati bekalan yang dibawanya di kantin bersama rakan-rakannya pada waktu rehat.
     Antara kebaikan membawa bekalan makanan dan minuman dari rumah seperti yang dilakukan oleh Anis ialah dia tidak perlu membuang masa beratur di kantin untuk membeli makanan dan minuman. Dia juga dapat makan dengan selesa tanpa perlu berebut-rebut dengan rakan-rakannya yang lain.
     Selain itu, kita dapat menjimatkan wang saku yang diberi oleh ibu bapa. Kita dapat menabung wang saku untuk membeli buku dan peralatan sekolah tanpa menyusahkan ibu bapa.
     Dangan membawa bekalan makanan dan minuman pada setiap hari, murid-murid dapat terhindar daripada kes keracunan makanan yang sering berlaku di sekolah. Kesihatan murid-murid juga terjamin.
     Di samping itu, membawa bekalan makanan ke sekolah melatih kita menyimpan wang secara rutin. Kita dapat menyemai sikap berjimat cermat dan membeli barang jika perlu sahaja.
     Seharusnya, ibu bapa melatih anak-anak berjimat cermat dengan membiasakan anak-anak membawa bekalan makanan ke sekolah. Hal ini bukan sahaja menjimatkan wang, bahkan menjamin kesihatan anak-anak.



KARANGAN AUTOBIOGRAFI

PANDUAN UMUM
· Karangan jenis ini memerlukan daya kreativiti yang tinggi untuk menjadikannya lebih menarik.
· Autobiografi bermaksud penulisan karangan tentang sesuatu benda atau haiwan yang diberi nyawa dan perasaan seperti manusia. Contohnya, Aku Sebuah Basikal.
· Unsur nilai murni dan pengajaran yang disisipkan secara tidak langsung menjadikan karangan ini lebih menarik.
· Isi karangan mestilah logic, munasabah, serta berkaitan dengan tajuk.

Contoh karangan:

Tulis karangan yang bertajuk “Aku Sebuah Kamus”.

     Aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai sebuah kamus. Namaku Kamus Dewan Pelajar. Badanku berbentuk empat segi. Aku tidak mempunyai kaki mahupun tangan. Badanku setebal empat sentimeter. Aku dilahirkan di sebuah kilang percetakan di Kuala Lumpur.
     Rumah kedua aku ialah Kedai Buku Popular. Wah, banyak betul rakanku di kedai ini! Mereka ialah rakan kamusku. Aku ditempatkan sederet dengan rakan kamus daripada pelbagai syarukat penerbitan. Setelah berada dua bulan di kedai buku tersebut, aku dibeli oleh seorang murid perempuan bernama Yu Shi Ting dengan harga RM28 senaskhah.
     Rumah ketigaku adalah di rumah tuan baruku. Aku diletakkan di atas rak buku di dalam biliknya. Yi Shi Ting seorang murid yang rajin. Dia selalu menggunakanku untuk merujuk perkataan yang sukar. Kadangkala Yu Shi Ting membawaku ke sekolah.
     Cikgu Debby Kong selalu memuji sikap Yu Shi Ting yang membawa kamus ke sekolah. Aku memerhatikan tidak ramai murid yang membawa kamus ke sekolah. Jika aku boleh bercakap sudah tentu aku akan menasihati mereka agar memiliki sebuah kamus untuk meningkatkan kefahaman perbendaharaan kata.
     Kini, Yu Shi Ting telah menamatkan pelajarannya di universiti. Namun, aku tetap menjadi pembantu setianya walaupun dia sudah memiliki kamus lain. Aku adalah antara sahabat lamanya yang paling dihargai. Aku berjanji akan tetap memberikan khidmat yang terbaik untuknya.


KARANGAN SYARAHAN

PANDUAN UMUM
·       Teliti kehendak soalan sama ada memerlukan kamu menulis karangan syarahan berbentuk pertandingan atau bukan pertandingan.
·       Format isi syarahan terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu:
( i ) Pendahuluan dengan kata alu-aluan yang sesuai dengan hadirin.
(ii)  Isi-isi syarahan mestilah bernas dan berkaitan dengan tajuk. Dahulukan isi penting
      dan diikuti isi sampingan.
(iii) Penutup syarahan diakhiri dengan penghargaan, penegasan, ucapan salam dan
      terima kasih.
·       Masukkan analogi atau peribahasa supaya hujah kamu menjadi lebih menarik.


Contoh karangan:
Kamu diminta untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk “Kepentingan Disiplin dan Kaitannya dengan Kecemerlangan Murid”.
Sediakan teks syarahan kamu selengkapnya.

     Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, guru-guru, rakan-rakan, dan  hadirin yang dimuliakan. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah “Kepentingan Disiplin dan Kaitannya dengan Kecemerlangan Murid”. Sesungguhnya, kecemerlangan seseorang murid amat berkait rapat dengan disiplin kendirinya.

Rakan-rakan yang dihormati,

     Cuba kita lihat rakan-rakan kita yang cemerlang dan ukur pula disiplin mereka. Jawapan yang pasti kita peroleh ialah murid yang cemerlang mempunyai disiplin diri yang tinggi. Mereka bijak menguruskan masa, rajin mengulangkaji pelajaran, dan sentiasa mematuhi peraturan.

     Jika kita membandingkan murid yang cemerlang dengan murid yang sering ponteng sekolah atau murid yang sentiasa melanggar peraturan sekolah, sudah tentu pencapaian akademik mereka sungguh berbeza. Murid yang bermasalah tidak berminat untuk mengikuti pelajaran dan sering mengganggu rakan dan guru. Nilai disiplin mereka berada pada tahap sifar.

     Begitu juga dengan murid yang aktif dalam kegiatan kokurikulum jika mereka bijak membahagikan masa sudah tentu mereka juga boleh berjaya. Hal ini kerana disiplin diri yang tinggi dapat menjamin kejayaan.

     Perbezaan latar belakang tidak menjadi ukuran, sama ada murid itu datangnya daripada golongan kaya atau miskin. Jika mereka mempunyai disiplin yang tinggi, mereka pasti akan berjaya. Murid yang berdisiplin amat disenangi guru-guru dan rakan-rakan. Mereka bersifat amanah dan bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan.

Warga dewan yang budiman,

     Sesungguhnya, nilai disiplin dan kecemerlangan amat berkaitan dalam membentuk insan murid. Gilaplah nama kita sebagai murid yang cemerlang dan berdisiplin kerana “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”.


KARANGAN TINDAKAN

PANDUAN UMUM
· Kamu mesti jelaskan sekurang-kurangnya empat tindakan yang kamu lakukan berhubung dengan tajuk yang dikemukakan.
·   Gunakan kata kerja yang menggambarkan tindakan pelaku; seperti melaporkan, mencadangkan, menghubungi, mendapatkan maklumat, bermesyuarat dan sebagainya.
·Lebih banyak tindakan adalah lebih baik. Walaubagaimanapun, tindakan yang diambil mestilah logik dan bersesuaian dengan tajuk.
·       Susun peristiwa yang berlaku mengikut urutan.
· Pada bahagian penutup, cerita hendaklah diselesaikan hingga akhir dan jangan biarkan cerita itu tergantung.


Contoh karangan:
Kamu telah dirawat di hospital selama dua minggu kerana disahkan oleh doctor menghidap demam denggi.
Tuliskan tindakan yang kamu lakukan supaya tidak ketinggalan dalam pelajaran.

     Jarum jam seakan-akan tidak bergerak sepanjang aku berada di wad hospital. Hari pertama berada di hospital seolah-olah sudah sebulan masa berlalu. Aku telah dimasukkan ke wad hospital selepas mendapatkan rawatan kerana demam berlarutan. Doctor mengesahkan aku menghidap demam denggi.
     Aku sempat berpesan kepada ibu sepaya membawakan buku-buku sekolah semasa ibu melawatku pada tengah hari itu. Aku akan tetap mengulang kaji pelajaran walaupun keadaan diriku agak lemah. Hal ini demikian kerana peperisaan UPSR hanya tinggal sebulan.
     Aku juga meminta ibu membawa telefon bimbit kerana aku perlu menghubungi rakan-rakan untuk bertanyakan hal pelajaran. Aku tidak mahu ketinggalan dalam pelajaran walaupun sehari.
     Selain itu, aku menyuruh ibu ke rumah Ana untuk membuat salinan nota serta latihan yang diberi oleh cikgu. Walaupun badanku masih lemah tetapi aku kuatkan semangat untuk belajar.aku tidak mahu ketinggalan dalam pelajaran.
     Hari-hari aku di wad lebih ceria apabila dikunjungi rakan-rakan sekelas. Dalam pada itu aku turutbertanyakan hal pelajaran kepada mereka. Aku juga meminta jasa baik mereka menghantar tugasan yang telah aku siapkan semasa berada di wad.
     Akhirnya,dua minggu telah berlalu. Aku keluar dari hospital setelah benar-benar sihat. Aku amat rindu untuk kembali ke sekolah dan perkara yang paling penting ialah aku dapat mengikuti pelajaran seperti biasa. Aku akan bertanyakan guru tentang mana-mana topik yang aku tidak fahami. Sesungguhnya, aku tidak mahu ketinggalan langsung dalam pelajaran!














1 comment:

ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI :

Followers