Martabatkan Bahasa Melayu

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ Mari Bersama Memartabatkan Bahasa Melayu

PEMAHAMAN

 Aspek-aspek yang perlu dikuasai dalam kemahiran berbahasa :
1.    Penggolongan kata.
Ø  Kata nama
Ø  Kata ganti nama
Ø  Kata kerja
Ø  Kata adjektif
Ø  Kata hubung
Ø  Kata sendi nama
Ø  Kata keterangan
Ø  Kata bilangan
Ø  Penjodoh bilangan
Ø  Kata seru
Ø  Kata perintah
Ø  Kata pemeri
Ø  Kata penegas
Ø  Kata nafi
Ø  Penanda wacana
2. Pembentukan kata
Ø  Pengimbuhan (imbuhan)
Ø  Penggandaan (kata ganda)
Ø  Pemajmukan (kata majmuk)
3. Kosa kata
Ø  Kata seerti (Sinonim)
Ø  Kata berlawan (Antonim)
Ø  Kata hampir sama makna (Polisim)
Ø  Kata banyak makna.
4. Peribahasa
Ø  Simpulan bahasa
Ø  Perumpamaan
Ø  Pepatah
Ø  Bidalan
]
5. Pembinaan ayat
Ø  Memilih jawapan bagi soalan yang diberikan
Ø  Memilih soalan bagi jawapan yang diberikan
Ø  Memilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan
6.Kesalahan umum Tatabahasa
Ø  Memilih ayat yang betul penggunaan katanya
Ø  Memilih ayat yang betul struktur dan tatabahasanya
Ø  Memilih ayat yang betul menggunakan kata banyak makna

SOALAN 31-40: Kemahiran Membaca dan Memahami

1   Terdapat 2 petikan pemahaman yang pelbagai jenis dikemukakan.
2   Setiap petikan akan diikuti dengan 5 soalan pelbagai aras. Dengan ini,   terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.
3   Soalan-soalan yang dikemukan biasanya meliputi perkara-perkara berikut:
    a)  Pemahaman tentang fakta, isi-isi penting, urutan peristiwa dan merumus  tajuk.
       b)  Pengetahuan tentang maksud perkataan atau rangkai kata.
       c)  Pengetahuan tentang maksud peribahasa atau simpulan bahasa.
       d)  Penggunaan olahan matematik dan soalan-soalan berkaitan sains.
    e)  Pemahaman tentang aspek nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam petikan.

CONTOH SOALAN PEMAHAMAN

MEMAHAMI CATATAN HARIAN

Arahan : Baca catatan harian di bawah, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya.


20 Februari 2008
            Petang - Dari Alor Star, kami tiba di Jeti Kuah, Pulau Langkawi. Kedatangan kami disambut oleh ahli-ahli Rakan Muda dari Kuah yang juga selaku tuan rumah. Dari jeti itu kami dibawa ke Kompleks Belia Kuah dengan menaiki lori Majlis Daerah Langkawi. Kami bermalam di situ. Malam itu kami berpeluang melihat pertandingan akhir tomoi  anjuran kerajaan negeri Kedah.

21 Februari 2008
            Pagi - Kami dikehendaki berada di Hotel Tiara pada pukul 10.00  pagi. Majlis perasmian dan sambutan untuk peserta pertandingan kayak diadakan di hotel itu. Dari situ kami ke pantai Batu Hitam untuk memulakan pusingan pertama menuju ke Pulau Batu Buruk. Pasukan kami akan berentap dengan pasukan dari negeri Selangor, Perak dan Negeri Sembilan. Pelayaran ke pulau itu jauh dan membosankan. Tambahan pula, ombak sangat kuat.  Di tengah perjalanan, kayak kami tersangkut pada batu karang. Nasib baik kayak itu tidak pecah. Kami terpaksa mengusung kayak itu sehingga melewati kawasan batu karang itu  setelah sepuluh kilometer berkayak.  Selepas peristiwa itu, kami berasa amat penat dan bercadang hendak berlabuh untuk berehat di atas beting pasir. Hasrat itu terpaksa kami lupakan sahaja kerana kami gagal menemui beting pasir.
            Petang - Pukul 5.00 petang kami pun tiba di Pulau Batu Buruk. Pasukan dari negeri-negeri lain telah lama tiba. Nampaknya peluang untuk muncul sebagai juara semakin tipis. Meskipun begitu, kami berharap dapat mendahului mereka dalam pusingan kedua nanti. Kami bermalam di pulau itu.

23 Februari 2008
            Pagi - Selepas sarapan, semua pasukan memulakan pelayaran. Kami berkayuh dengan tenang, tidak seperti hari sebelumnya kerana takut  kehabisan tenaga di tengah pelayaran nanti.
            Petang - Setelah lima jam berkayuh, kami pun tiba di pantai Batu Hitam. Pasukan-pasukan dari negeri lain masih di belakang kecuali pasukan dari negeri Perak. Pasukan dari negeri Perak ini bersaing rapat dengan pasukan kami yang muncul sebagai juara. Sementara pasukan kayak dari Negeri Sembilan di tempat ketiga.

1          Tomoi ialah........

            A     nama sejenis seni pertahanan diri
            B     nama sejenis silat yang berasal dari Kedah
            C     nama sejenis tinju yang berasal dari Thailand
            D     nama sejenis permainan yang popular di Kedah

2          Apakah tujuan kami ke Pulau Langkawi?

            A     Untuk menyaksikan pertandingan tomoi
            B     Untuk melihat upacara perasmian ekspedisi berkayak
            C     Untuk menyertai pertandingan berkayak
            D     Untuk menyertai pelayaran ke Pulau Batu Buruk
3          Mengapakah penulis dan rakan-rakannya berada di Hotel Tiara?

            A     Untuk menghadiri upcara sambutan dan perasmian
            B     Untuk mendaftar diri sebagai peserta pertandingan
            C     Untuk memulakan pertandingan kayak itu
            D     Untuk memulakan pelayaran ke Pulau Batu Buruk

4          Pasukan manakah yang menjadi johan dalam pertandingan kayak itu?

            A    Pasukan dari negeri Perak    
            B    Pasukan dari Negeri Sembilan

            C    Pasukan dari negeri Kedah

            D    Pasukan dari negeri Selangor

5          Maklumat manakah yang tidak benar tentang pertandingan kayak itu?

            A     Pertandingan kayak itu dianjurkan oleh Rakan Muda Kuah.
            B     Pasukan kayak dari seluruh Semenanjung terlibat dalam
                   pertandingan  itu.
            C     Halangan seperti batu karang terpaksa ditempuhi oleh pasukan dari
                   negeri Kedah.
            D     Pasukan dari negeri Perak muncul sebagai naib johan dalam
                   pertandingan itu.



MEMAHAMI  CATATAN HARIAN



Arahan : Baca catatan harian  di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


9.15 pagi  -      Ketua pengawas masuk ke kelas kami.  Ketika itu guru  kelas tiada.  Kami sedang menyiapkan latihan Matematik.  Dia memanggil namaku dan meminta aku segera ke pejabat Guru Besar.  Hatiku berdebar-debar. Apakah salahku? Adakah kerana aku datang lewat atau menconteng dinding bilik air?

9.20 pagi  -      Aku memberi  salam lalu Guru Besar menjemputku masuk ke biliknya.  Guru Besar meminta aku supaya bertenang. Ayah kamu terlibat dalam kemalangan, beritahu Guru Besar. Aku terduduk. Aku menahan sebak di dada. Macam-macam pertanyaan bermain di benakku. Cedera parahkah keadaan ayah? Sekarang ini banyak pula kemalangan maut berlaku, fikirku lagi.

9.30 pagi  -      Cikgu Izan, guru hal ehwal murid membawaku ke hospital. Dalam perjalanan aku membisu  sahaja. Fikiranku bercelaru.
10.30 pagi -     Kami sampai di wad. Ibu dan sanak-saudara yang rapat telah sampai. Aku meluru ke arah ibu dan memeluknya. Ayahmu agak parah, beritahu ibu. Aku menangis tersedu-sedu.

11.00 pagi                   :           Jururawat membenarkan aku dan ibu masuk ke dalam wad. Ayah terlantar di atas katil. Kaki dan kepala ayah berbalut. Kupegang tangan ayah. Kurenungi wajah yang pucat lesi itu. Air mataku mengalir deras. Kulihat ibu mengesat air matanya.

12.00 tengah hari        : Ayah  membuka matanya.    Syukurlah  ayah  telah  sedar  daripada pengsan. Ibu memberitahu ayah bahawa kakinya patah dan kepalanya luka sedikit akibat kemalangan itu. Ayah kelihatan tenang sahaja tetapi sekali sekala wajahnya berkerut kerana menahan sakit.

2.00 petang                 :  Aku pulang ke rumah  bersama  Pak Cik Usin,  bapa  saudaraku. Pak Cik Usin memberitahuku bahawa motosikal ayah telah bergesel dengan kereta. Ayah terjatuh dan kakinya tertampan tiang lampu.

1              Kenapakah perasaan penulis berdebar-debar apabila mengetahui Guru Besar memanggilnya?

A   Kerana dia bersalah menconteng dinding bilik air
B   Kerana dia bersalah datang lewat ke sekolah
C   Kerana tidak tahu sebab-sebab dia dipanggil
D   Kerana dia bimbang telah melakukan kesalahan

2              Bagaimanakah perasaan penulis setelah mendapat berita tentang ayahnya?

A    Dia berasa amat sedih
B    Dia menangis hingga terduduk
C    Dia cuba bertenang dan duduk
D    Dia terkejut dan cuba menahan perasaan sedih


3              Maksud ‘ membisu  dalam petikan di atas ialah

A    menjadi bisu
B    sunyi sepi
C   mendiamkan diri
D   menenangkan diri

4              Bagaimanakah keadaan ayah penulis akibat kemalangan itu?

A    Dia tidak sedarkan diri hingga ke petang
B    Kemalangan itu menyebabkan kakinya patah
C    Kaki dan kepalanya berbalut
D    Kakinya patah dan kepalanya luka





5              Semua ini telah menimpa penulis KECUALI


A    dia sedang belajar ketika dipanggil oleh ketua pengawas

B    kaki ayah penulis patah akibat tertampan dengan motosikal
C    Cikgu Izan telah menghantar penulis ke hospital
D    penulis bersedih atas kemalangan yang menimpa ayahnya 




MEMAHAMI CATATAN HARIAN



Arahan : Baca catatan harian  di bawah, kemudian jawab soalan-soalan  yang berikutnya.


Jumaat (12 Mac 2008)
            Kami pergi ke Pelabuhan Kataya setelah diberitahu  tidak dapat ke Pulau Buru dengan menggunakan helikopter seperti biasa.  Helikopter itu rosak ketika dalam perjalanan untuk mengambil kami.
            Kami tiba di Pelabuhan Kataya pada waktu petang dan terpaksa menginap di rumah tumpangan kerana tidak ada bot yang sanggup menghantar kami ke Pulau Buru.

Sabtu (13 Mac 2008)
            Kami bangun awal pagi dan terus ke jeti untuk mencari tekong bot yang berani meredah laut bergelora itu.  Kami menemui Pak Mail.  Dia sanggup menerima ajakan kami untuk ke Pulau  Buru  setelah ditawarkan bayaran yang lumayan.
            Jam 2.00 petang, kami pun berangkat ke Pulau Buru.  Setelah dua jam berada dalam bot yang terumbang-ambing dilambung ombak besar itu, kawan-kawan saya terbaring lesu kerana mereka mabuk laut.
            Aku tidak senasib dengan kawan-kawanku kerana telah biasa dengan laut.  Waktu senggang itu aku gunakan untuk memancing ikan dari atas geladak.
            Tiba-tiba enjin bot terhenti.  Pak Mail turun ke bilik enjin.  Paip minyak pecah, dia memberitahuku.
            Setelah dua jam dibaiki barulah kami menyambung perjalanan ke pulau itu.
            Menjelang malam barulah kami tiba di Pulau Buru.  Kawan-kawanku telah agak pulih daripada mabuk laut.  Kami memasang khemah agak jauh ke darat.  Malam itu kami tidur dengan nyenyak kerana keletihan.

Ahad (14 Mac 2008)
            Pagi itu, bangkit daripada tidur kami segera bergerak ke tengah Pulau Buru.  Pulau itu berbatu-batan dan ini menyukarkan kami bergerak.  Kami menyambung kerja yang terbengkalai minggu lalu dengan bantuan pekerja yang tidak pulang bercuti.  Menjelang akhir minggu ini kami menjangka akan mendapat minyak daripada kerja-kerja penggerudian itu.


1              Mengapakah penulis dan kawan-kawannya terpaksa ke Pelabuhan Kataya?

A    Kerana mereka akan bertolak ke Pulau Buru dari pelabuhan  itu
B    Kerana  helikopter tidak dapat mengangkut mereka ke Pulau Buru
C    Kerana di Pelabuhan  Kataya ada rumah tumpangan
D    Kerana dari situ mereka akan menaiki bot untuk ke Pulau Buru

2              Maksud perkataan ‘lumayan  dalam petikan di atas ialah

A   mahal
B   cukup
C   banyak
D   berganda

3              Mengapakah kawan-kawan penulis mengalami mabuk laut?

A    Kerana tidak biasa dengan laut
B    Kerana keadaan ombak besar
C    Kerana bot itu turun naik di  muka air
D    Kerana lama berada di dalam bot itu


4              Apakah tujuan utama mereka ke Pulau Buru?

A    Untuk berkhemah di pulau tersebut

B    Menyambung kerja mencari gali  minyak
C    Untuk menyelidik batu-batan di pulau itu
D    Untuk menentukan pulau itu  ada minyak atau sebaliknya


5              Berikut ialah perkara yang tidak menimpa mereka dalam perjalanan ke Pulau Buru?

A    Helikopter yang mereka naiki mengalami kerosakan
B    Kawan-kawan penulis mabuk laut
C    Bot yang mereka naiki mengalami kerosakan enjin
D    Mereka sampai  di Pulau Buru dalam keadaan letih lesu


MEMAHAMI  CATATAN



Arahan :  Baca catatan  di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


15 November 2007

            Betapa pun ibu cuba menyembunyikan berita itu daripadaku, namun berita itu ‘ pecah ‘ juga.  Mak Cik Liah yang memberitahuku.  Aku amat terkejut.  Tidak kuduga duri nibung yang tersusuk di telapak kaki ayah begitu sekali akibatnya.
            Kata Mak Cik Liah, ayahku mengidap penyakit kencing manis.  Luka yang kian membengkak itu akan menjadi busung, akan melarat hingga ke tulang.  Luka itu tidak akan sembuh.  Tiada jalan lain untuk menyelamatkan ayah melainkan di ……  Takut aku hendak menyebut perkataan itu. Tuhanku, selamatkan  ayah, jerit batinku.  Sejak itu, fikiranku kusut.  Selama ini ayah tonggak hidup kami  anak-beranak.  Selepas ini, nampaknya beban itu akan terhimpun di bahu ibu.  Ketika itu aku teringat kepada abangku.  Dia sudah lama berhijrah ke bandar.  Pada mulanya kerap juga dia mengirim wang.  Kini, surat jarang ditulisnya, apatah lagi wang.
            Hatiku sebak memikirkan tentang abang.  Mahu sahaja aku berhenti sekolah dan menolong ibu di kebun getah.  Akan tetapi kuat benarkah kudratku untuk menoreh dan mengutip susu getah? Fikirku.


18 November 2007

            Ayah dibedah hari ini.  Aku tidak berada di sisinya ketika itu.  Yang ada hanyalah ibu dan Mak Cik Liah.
            Di sekolah ada ujian percubaan UPSR.  Aku mahu ponteng sahaja tetapi ibu melarang.
            Emma teman baikku memujukku.  Dia tahu kemelut yang melanda hidupku.  Dia tahu aku tidak bersedia untuk peperiksaan ini.  Ketika peperiksaan berlangsung mindaku tidak tertumpu pada kertas soalan.  Akhirnya aku menjawab secara rambang.


20 November 2007

            Cikgu Fadil, guru Matematik memanggilku.  Belum sempat aku duduk, dia membaling kertas jawapanku.  Mukanya merah padam lantaran terlalu marah padaku. Hatiku amat gementar.
            “Apa dah jadi dengan kamu ni?  Soalan senangpun salah,” bentaknya keras.  Air mataku meluncur laju.  Aku menangis semahu-mahunya.  Cikgu Fadil tergamam.  Hatiku bagai disiat-siat. 


1              Perkataan “pecah  dalam petikan di atas bermaksud

A   merebak
B   meletup
C   terdedah
D   bermula
2              Apakah berita yang dikhabarkan oleh Mak  Cik Liah kepada penulis?

A    Ayahnya tertikam duri nibung
B    Luka di kaki ayah tidak akan sembuh
C    Ayahnya mengidap penyakit kencing manis
D    Ayahnya akan menjalani pembedahan


3              Mengapakah fikiran penulis menjadi kusut?

A    Kerana memikirkan tentang abangnya
B    Kerana ayah tidak dapat bekerja lagi
C    Kerana amat risau memikirkan kesukaran hidupnya
D    Kerana takut ayahnya akan meninggal dunia setelah dibedah


4              Penulis tidak dapat menjawab soalan dalam ujian kerana

A    masalah yang menimpa dirinya
B    asyik termenung sahaja
C    tidak mengulangkaji pelajarannya
D    fikirannya berserabut


5              Pada pendapat kamu, mengapakah Cikgu Fadil bertindak sedemikian rupa?

A    Kerana penulis menanda kertas ujian secara rambang
B    Kerana tidak menduga keputusan penulis begitu teruk
C    Kerana tidak memahami keadaan penulis
D    Kerana selama  ini  keputusan penulis sentiasa cemerlang



Baca petikan di bawah dan jawab soalan-soalan berikutnya.


            Izah rasa benar-benar tersinggung.  Cuti persekolahan kali ini terpaksa dihabiskan bersama-sama ibu dan ayah sahaja.   Cuti persekolahannya tidak seindah dan seceria cuti Amylia.   Penat lelahnya menghabiskan kerja-kerja sekolah lebih awal daripada biasa tidak berpada.   Susah payahnya mencuci kasut sepulangnya dari sekolah siang tadi seperti tidak bermakna.   Penat fikirannya merancangkan aktiviti sepanjang percutiannya juga menjadi sia-sia.

            “Minggu depan mereka berjanji akan pulang,”   Haji Din menyatakan pesanan anak-anaknya tadi.

            “Ayah percaya?”  tanya Izah yang yakin janji itu akan dimungkiri lagi.

            “Kita sahajalah yang pergi.   Tidak pun Izah ulang kaji pelajaran sahaja di rumah.” Haji Din cuba memujuk ketika Izah merungut-rungut kerana marah akan Along dan Angah yang sering mungkir janji.

            “Hari-hari Izah belajar.   Cuti sekolah Izah nak berehatlah pula,” rungut Izah yang masih tidak puas hati.  Tadi sebelum waktu terakhir persekolahan, dia terpaksa mengaku kepada teman karibnya bahawa keluarganya akan ke Pulau Langkawi pada cuti persekolahan ini.   Izah berasa jengkel kepada Amylia hingga terpaksa mengakui perkara yang dia sendiri tidak yakin.  

            “Kita berehat sahaja di rumah.  Badan pun tak penat.   Nanti ayah masakkan nasi tomato kegemaran Izah.  ”Bagaimana?”  Haji Din memujuk lagi.   Dia yang tua pun tersinggung hati apatah lagi Izah yang masih kanak-kanak.    Namun sebagai orang tua, Haji Din memahami masalah anak-anaknya.   Izwan sudah berkeluarga.   Izani pula terpaksa balik ke kampung suaminya kerana bapa mentuanya sakit.    Haji Din yakin suatu hari nanti Izah akan lebih memahami.

1          Bagaimanakah perasaan Izah apabila mengetahui bahawa abang dan kakaknya tidak dapat menunaikan janji mereka?

A          Tidak puas hati
B          Tersentuh
C         Hampa
D         Marah

2          Mengapakah Izah beria-ia untuk bercuti dengan abang dan kakaknya?
            A          Mereka telah berjanji untuk membawanya pergi bercuti.
B          Ayahnya tidak mahu menemaninya ke Pulau Langkawi.
C         Izah berasa penat menghadap pelajaran sahaja.
D         Amylia juga akan bercuti ke Pulau Langkawi.

3          Siapakah Amylia?
            A          Kakak Izah
            B          Kawan Izah
            C         Anak Haji Din
            D         Anak jiran Izah

4          Semua perbuatan Izah yang berikut menunjukkan bahawa dia sudah bersiap sedia untuk pergi bercuti kecuali
A          Izah telah membereskan kerja-kerja sekolahnya.
B          Izah telah merancangkan aktiviti untuk percutian itu.
C         Dia telah meminta ayahnya memasakkan nasi tomato.
D         Dia mencuci kasut sekolah sebaik-baik sahaja pulang dari sekolah.

5          Haji Din memujuk Izah dengan
            A          mengatakan akan memasak nasi tomato kegemaran Izah.
            B          membenarkan Izah pergi bercuti bersama-sama abangnya.
            C         berjanji akan membawa Izah melawati abangnya.
            D         membeli hadiah untuknya.




Baca petikan di bawah kemudian jawab soalan-soalan berikutnya.

            Kebelakangan ini aku amat terasa kehilangan sesuatu.   Sebaik saja aku masuk      ke bilik guru, biasanya Noni akan menyapaku terlebih dahulu.   Kami saling bergurau sebelum aku ke pejabat untuk menanda kedatangan.   Kemudian, kami beriringan ke tapak perhimpunan.    Jika kebetulan aku dan Noni tidak ada kelas pada waktu pertama, kami akan ke kantin.    Kami menyambung cerita semasa di kantin sambil bersarapan.

            Di sekolah, Noni merupakan ketua panitia Bahasa Malaysia.   Sebagai ketua panitia, waktu mengajarnya tidak sebanyak guru penolong biasa.   Masa yang terluang digunakan untuk menyediakan bahan pengajaran, memantau pengajaran guru, dan sebagainya.    Tegasnya, Noni menggunakan sepenuhnya waktu yang terluang itu.  Jika memantau kami, dia amat berhati-hati memberikan teguran walaupun ada perkara yang tidak kena di hatinya.

            Selama tujuh tahun berkawan, aku tahu benar perangainya.   Dia menjadi guru contoh di sekolah kami.   Guru yang bersemangat keras, rajin, dan pandai bergaul.  Dengan itu, tidak menghairankan jika Noni cepat naik pangkat.

            Setiap tahun sekolah kami mengadakan kursus motivasi untuk para pelajar.  Dialah yang menjadi tulang belakang kursus tersebut.  Program-program yang diatur amat berkesan dan dapat mencetuskan kesedaran dalam kalangan pelajar.

            Kini semuanya tinggal kenangan.    Noni ditawarkan menjadi pensyarah di Universiti Malaya.  Sehari sebelum pemergiannya, kami mengadakan jamuan perpisahan.   Ketika menyampaikan ucapannya, dia mengimbas kenangan silam.   Kehidupannya dibelit kemiskinan, adik-adik banyak dan bapanya meninggal ketika dia masih kecil.  Kesulitan itu tidak menghalang dia mencapai tahap sekarang – memiliki ijazah sarjana dalam bidang pendidikan.

            Begitulah secebis kisah hidup Noni, Noni yang tidak sombong, tidak suka merendah kebolehan orang lain.    Justeru, semua orang terasa kehilangannya lebih-lebih lagi aku.  Noni banyak menurunkan ilmu kepadaku, menyedarkan aku tentang amanah yang akan terus kujunjung.

6          Apakah kehilangan yang dialami oleh ‘aku’?
            A          Kemesraan Noni
            B          Kasih sayang Noni
            C         Guru yang dedikasi
            D         Kawan yang banyak berbudi

7          Apakah bukti yang menunjukkan bahawa Noni pandai menjaga hati
kawan-kawannya?

A          Dia jarang marah.
B          Cermat menyusun kata-kata.
C         Menegur kesilapan dengan baik.
D         Pandai bergurau senda dan berjenaka.

8          ’Tulang belakang’ dalam petikan bermaksud
            A          orang yang mengepalai sesuatu program.
            B          orang yang berjaya menguatkan semangat seseorang.
            C         orang yang berjaya menimbulkan keinsafan di hati seseorang.
            D         orang yang memainkan peranan penting dalam sesuatu perkara.

9          Apakah faktor yang mempengaruhi kejayaan Noni meraih Ijazah Sarjana  Pendidikan?

            A          Nasibnya memang baik.
            B          Bijak mengatur masa lapang.
            C         Dia memang layak memiliki ijazah itu.          
            D         Kemiskinan bukan penyekat kemajuan.

10        Apakah amanah yang akan terus kujunjung itu?
            A          Meneruskan program motivasi pada masa akan datang.
            B          Mengekalkan hubungan baik dengan Noni.
            C         Mengajar dan mendidik anak bangsa.
            D         Menurunkan ilmu kepada Noni.


JAWAPAN PETIKAN CERITA

No Soalan

A
B
C
D
1

/


2
/



3

/


4


/

5
/



6
/



7


/

8



/
9



/
10


/


Jumlah


3

2

3

2




LAPORAN TAHUNAN KELAB SAINS

Penaung                      :  En. Abdul Latif bin Razali
                                       ( Guru Besar Sekolah Kebangsaan Bukit Cempaka )
Guru Penasihat           :  Pn. Azalinawati bt. Salleh ( Ketua Panitia Sains )
                                       Pn. Haslinda bt. Yusof
                                       En. Mohamad Fadhil bin Ahmad Kamil
Pengerusi                    :  Nora Akilah bt. Abdul latif
Naib Pengerusi           :  Mohamad Anuar bin Hashim
Setiausaha                  :  Nor Nadia bt. Amin
Bendahari                    :  Amirul Aziz bin Nizam
Ahli Jawatankuasa      :  Burhanuddin b. Khalid
                                       Abdul Manap bin Anwar
                                       Napsiah bt. Nikman
                                       Ahmad Daud bin Jamil

            Kelab ini ditubuh dengan rasminya pada 6 Februari 2007. Sebanyak 162 orang murid telah diterima menjadi ahli kelab ini.
             Pada 12 Februari 2007, Kelab Sains mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan yang pertama. Mesyuarat yang terbuka kepada ahli kelab saja telah dihadiri oleh 120 orang.
            Pada 25 Februari 2007, kelab ini mengadakan majlis suai kenal. Dalam majlis yang sederhana ini anggota kelab dapat mengenali antara satu sama lain. Pada 15 Mac 2007, Program Motivasi telah dijalankan untuk memantapkan ketahanan fizikal dan mental ahli kelab.
            Pada cuti penggal kedua persekolahan, kelab telah mengadakan Pertandingan Rekacipta bagi melahirkan murid yang kreatif. Di samping itu, kelab juga telah mengadakan kuiz persahabatan dengan sekolah jiran. Ahli kelab juga telah menghasilkan buku skrap sains untuk dipamerkan semasa Hari Kokurikulum.
            Aktiviti terakhir yang dijalankan oleh kelab ialah lawatan sambil belajar ke Pusat Sains Negara dan Akuaria di Kuala Lumpur.


Disediakan oleh,                                                                     12 NOVEMBER 2007.

Nor Nadia
( NOR NADIA BT. AMIN )
Setiausaha Kelab Sains,
Sekolah Kebangsaan Bukit Cempaka

                                               

1.
Bilakah Kelab Sains mengadakan majlis suai kenal?

A
6 Februari 2007

B
12 Februari 2007

C
25 Februari 2007

D
15 Mac 2007

2.
Siapakah yang menjadi penasihat Kelab Sains tersebut?

A
Setiausaha kelab

B
Ketua Panitia Sains

C
Guru penasihat kelab

D
Guru Besar

3.
Apakah salah satu tugas Setiausaha Kelab Sains?

A
menulis laporan aktiviti kelab

B
merasmikan penubuhan kelab

C
mendapatkan anggota-anggota baru

D
mempengerusikan mesyuarat ahlijawatankuasa

4.
Aktiviti yang berikut diadakan selepas majlis suai kenal, kecuali...

A
Mesyuarat Agung Tahunan yang pertama

B
Lawatan ke Pusat Sains Negara

C
Melawat akuaria

D
Program Motivasi

5.
Pada pendapat anda, mengapakah kelab tersebut mengadakan Pertandingan Rekacipta?


A
Untuk memupuk kesedaran tentang pentingnya ilmu sains

B
Untuk menjalin hubungan erat antara ahli kelab

C
Untuk melahirkan murid yang berdaya inovatif

D
Untuk menguji ketajaman mental ahli kelab




LAPORAN TEMASYA SUKAN KE-32 SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN INDAH

            Pada 12 Mac 2008, Sekolah Kebangsaan Taman Indah telah mengadakan temasya sukan kali yang ke-15. Pelbagai persiapan telah dijalankan supaya temasya sukan berjalan dengan lancar. Khemah murid dan khemah tetamu telah didirikan. Kawasan sekeliling padang telah dihiasi dengan bendera berwarna warni. Gerai-gerai jualan sementara turut didirikan untuk para peniaga.
            Pada pukul 2.30 petang, upacara perbarisan bermula. Para peserta berbaris mengikut rumah sukan masing-masing. Seterusnya upacara lintas hormat dan upacara menaikkan bendera diadakan. Ketua murid membaca ikrar sukan dan diikuti oleh semua peserta.
            Tuan Haji Idris bin Che Muda, Pegawai Pelajaran Daerah telah menyampaikan ucapan seterusnya merasmikan temasya sukan ini. Para peserta telah membuktikan kehandalan masing-masing untuk merangkul gelaran juara bagi seiap acara yang dipertandingkan serta mengutip mata kemenangan.
            Pada pukul 5.30 petang, acara sukan berakhir. Rumah Temenggong muncul sebagai johan. Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Pegawai Pelajaran Daerah kepada para pemenang.
            Temasya sukan kali ini dianggap yang paling meriah sepanjang 15 tahun temasya sukan ini diadakan selain mendapat kerjasama daripada ibu bapa dan penduduk setempat.


Disediakan oleh,                                                                                             22 MAC 2007.

Zarina Hasan
( ZARINA BT. HASAN )
Ketua Murid,
Sekolah Kebangsaan Taman Indah.


1.
Bilakah laporan ini ditulis?

A
semasa temasya sukan itu berlangsung

B
seminggu selepas acara tamat

C
sehari selepas temasya sukan

D
setelah tetamu pulang

2.
Manakah antara yang berikut bukan persiapan temasya sukan tersebut?

A
Menghiasi kawasan sekitar sekolah dengan bendera-bendera

B
Membina gerai-gerai sementara

C
Mengecat bangunan sekolah

D
Mendirikan khemah-khemah

3.
Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh ...

A
Tuan Haji Idris bin Che Muda

B
Tuan Pegawai Daerah

C
Penyelia Pelajaran

D
Guru Besar

4.
Perkataan mata dalam petikan bermaksud ...

A
pancaindera manusia

B
keputusan pertandingan

C
markah yang diperolehi

D
bahagian tajam untuk memotong

5.
Apakah yang menjadi faktor utama kejayaan temasya sukan tersebut?

A
Kegigihan murid-murid berlatih sukan

B
Kerjasama daripada semua pihak

C
Kerajinan para guru yang terlibat

D
Kehadiran banyak tetamu



                                                                 
   Asrama Putera,
Sekolah Kebangsaan Parit,
                                                           32800 Parit,
                                                   Perak.

                                                               23 Julai 2008.

            Ke hadapan bonda yang dirindui yang kini berada di Jerteh, Terengganu semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Bonda,
Untuk pengetahuan bonda, tujuan anakanda menulis surat ini adalah untuk meminta keizinan daripada bonda untuk menyertai ekspedisi ke Gua Tempurung. Ekspedisi ini dianjurankan oleh pihak sekolah dan tarikh ekspedisi adalah pada 5 Ogos hingga 6 Ogos 2008.

            Saya berharap bonda memberikan keizinan dan menandatangani borang kebenaran yang anakanda lampirkan. Selain  itu, anakanda ingin meminta sedikit wang sebanyak RM 100 untuk perbelanjaan semasa ekspedisi nanti.

            Untuk pengetahuan bonda, ekspedisi ini bertujuan untuk mengenali keindahan alam dan keadaan di dalam Gua Tempurung. Semasa era keganasan komunis gua tersebut telah menjadi tempat persembunyian komunis daripada pemburuan pihak tentera British.

            Oleh itu, anakanda berharap agar bonda dapat mengizinkan anakanda mengikuti ekspedisi tersebut. Anakanda berjanji akan menjaga diri dengan baik. Sekian buat kali ini, sambutlah salam rindu daripada anakanda yang jauh.

            Sekian, wasalam.

Anakandamu,
                                                                                                                          Farhan













1

Apakah aktiviti yang ingin disertai oleh Farhan?

A
Menangkap komunis

B
Anjuran pihak sekolah

C
Ekspedisi  Gua Tempurung

D
Meminta keizinan daripada ibu


2

Bilakah aktiviti itu diadakan?

A
5 Ogos 2008

B
6 Ogos 2008

C
5 Ogos hingga 6 Ogos 2018

D
5 Ogos hingga 6 Ogos 2008


3

Nyatakan objektif ekspedisi ini?

A
Mengisi masa lapang

B
Menikmati keindahan alam

C
Menikmati keindahan gua dan alam

D
Membantu pihak British menangkap komunis

4

Mengapakah penulis memerlukan wang?

A
perbelanjaan

B
Perbelanjaan sekolah

C
Perbelanjaan alat tulis

D
Perbelanjaan semasa ekspedisi

5

Berdasarkan perenggan kedua, yang manakah menggambarkan sikap penulis?

A
Jujur

B
Prihatin

C
Bersopan santun

D
Bertanggung jawab
Jawapan

1
2
3
4
5
C
D
C
D
D




                                                                                   


         Jamili Bin Ismail,
                                                                                    No. 25, Kampung Sungai Korok,
                                                                                    32800 Parit,
        Perak.

                                                                                    3 April 2008.

            Menemui saudaraku yang saya rindui selalu. Apa khabar saudara di samping keluarga? Kami di sini sihat-sihat sahaja. Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk menceritakan  sambutan hari kantin di sekolah saya.
            Untuk makluman saudara, pada minggu lepas sekolah saya telah mengadakan hari kantin. Pada tahun ini, saya dan rakan-rakan sekelas turut melibatkan diri  dalam menjayakan  program  tersebut.
Kami telah bersetuju untuk menjual burger dan saya telah dilantik menjadi ketua. Pada peringkat awal, kami telah berbincang untuk mengagihkan tugas masing-masing.
Semasa hari kantin, gerai kami telah mendapat sambutan yang menggalakkan. Oleh sebab itu, kami terpaksa memesan tambahan bekalan roti dan daging burger. Gerai kami menjadi  tumpuan kerana  rasa burger kami lain daripada yang lain.
Untuk pengetahuan saudara, gerai kami beroleh keuntungan yang memberangsangkan. Keuntungan sebanyak RM280.00 telah kami agihkan  kepada semua yang terlibat.
Kami berasa sungguh gembira kerana mendapat pengalaman baru tentang aktiviti berniaga. Saya berharap agar saudara dapat menceritakan suasana hari kantin di sekolah saudara pula.

                                                                                                            Sahabatmu,
                                                                                                                Jamili

1
Apakah tujuan surat ini ditulis?

A
Bertanya khabar

B
Tentang jualan burger

C
Menceritakan tentang keuntungan

D
Menceritakan sambutan hari kantin

2
Di manakah program hari kantin di jalankan?

A
Sekolah  Jamili

B
Sekolah Jamali

C
Sekolah saudara

D
Sekolah Amin

3
Apakah yang dijual oleh penulis semasa hari kantin?

A
Burger

B
Burger Otai

C
Burger kami

D
Ramli Burger
                       
4
Bagaimanakah untuk menarik perhatian pembeli pada hari kantin?

A
Melayan pelanggan dengan baik

B
Menjual barangan yang berlainan

C
Berbincang tentang pengagihan tugas

D
Melakukan pembaharuan kepada menu jualan
                       
5
Mengapakah program hari kantin penting kepada murid-murid di sekolah?

A
Mengisi masa lapang

B
Menambahkan pengalaman

C
Menjadikan murid-murid sebagai peniaga

D
Mendedahkan murid kepada ilmu perniagaan

Jawapan
1
2
3
4
5
D
A
A
D
D





         Blok A – 4 – 4,
                                                                                    Kampung Ayer Tawar,
                                                                                    22200 Besut,
        Terengganu.
                                                                                               
                                                                                    23 Julai 2008.

            Menemui sahabatku Azman yang kurindui selalu. Diharapkan saudara sihat seisi keluarga. Tujuan saya menulis surat adalah untuk bertanya khabar dan menceritakan pengalaman baru saya.
            Di sini saya ceritakan keadaan di tempat baru saya. Pekerjaan utama masyarakat di sini ialah nelayan yang mencari rezeki di Laut China Selatan. Kedudukan rumah-rumah di sini berhampiran dengan pantai.
            Di samping itu, saya juga berpeluang untuk mempelajari tentang selok-belok kehidupan nelayan. Pada pagi hari cuti sekolah, saya pergi ke pantai untuk melihat nelayan-nelayan turun ke laut. Pada sebelah petangnya pula saya menunggu nelayan – nelayan pulang dengan membawa ikan-ikan segar.
Selain itu, masyarakat di sini kebanyakannya ramah dan tidak lokek dengan senyuman. Saya mudah mendapat kawan-kawan baru dan kebanyakannya bersekolah satu sekolah dengan saya. Mereka sering membantu saya untuk memahami loghat Terengganu.
            Untuk pengetahuan saudara, sekolah saya terletak berhampiran dengan rumah saya. Di sini saya tidak mempunyai masalah  dalam pelajaran malah saya sering membantu rakan-rakan yang lemah. Guru di sini juga baik-baik belaka  dan selalu memberikan nasihat dan peransang kepada saya.
            Akhir sekali, sudilah saudara untuk datang bercuti di sini. Saya senantiasa menanti kedatangan saudara di sini. Sekian sahaja untuk kali ini. Di harap saudara sudi membalas surat saya dan bercuti di sini.


                                                                                                                        Sahabatmu
                                                                                                                            Amirull

1

Mengapakah penulis mengutus surat?

A
Bertanya Khabar

B
Menceritakan pengalaman

C
Bertanya  khabar dan menceritakan pengalaman

D
Menyatakan kerinduan penulis kepada sahabatnya

2

Berdasarkan petikan, di manakah tumpuan nelayan mencari rezeki?

A
Laut lepas

B
Laut China Selatan

C
Luar Pantai Terengganu

D
Pantai Kampung Ayer Tawar

3

Apakah yang dapat dipelajari oleh penulis berkaitan dunia baharunya?

A
Mempelajari  tentang selok-belok kehidupan nelayan

B
Sekolah berhampiran dengan rumah

C
Menunggu nelayan pulang

D
Mendapat ikan-ikan segar

4

Nyatakan sumbangan penulis di sekolah baharunya?

A
Membantu pustakawan menyusun buku

B
Membantu guru-guru mengemas bilik guru

C
Membantu rakan-rakan yang lemah

D
Membantu guru disiplin

5

Pilih pernyataan yang benar tentang diri penulis.

A
Kera sumbang

B
Keras hati

C
Tangkai jering

D
Baik hati

Jawapan

1
2
3
4
5
C
B
A
C
D




Anda juga boleh mendapatkan infomasi mengenai KERTAS KEFAHAMAN DARI LINK di bawah:
 


1 comment:

  1. Alhamdulillah. Terima kasih Cikgu. Mohon share petikannya.

    ReplyDelete

ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI :

Followers